Kłodzko Miasto jest ważnym punktem na mapie transportowej Dolnego Śląska, pełniąc rolę stacji kolejowej w tym malowniczym mieście. Znajduje się w mieście Kłodzko, które należy do województwa dolnośląskiego, regionu znanego z bogatej historii i atrakcji turystycznych.
W kontekście klasyfikacji przeprowadzanej przez Polskie Koleje Państwowe (PKP), dworzec ten ma przypisaną kategorię dworca regionalnego, co podkreśla jego znaczenie w regionalnym systemie transportowym.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski w Kłodzku w ostatnich latach pokazuje dynamiczny wzrost. Poniżej przedstawione dane dotyczące wymiany pasażerskiej na dobę w minionych latach. Warto zwrócić uwagę na zmianę, która zachodzi w organizacji transportu i korzystaniu z dostępnych środków komunikacji.
Rok | Wymiana pasażerska na dobę |
---|---|
2017 | 1100 |
2022 | 1800 |
Lokalizacja
Stacja kolejowa Kłodzko Miasto znajduje się w sercu miasta, tuż przy prawym brzegu rzeki Nysy Kłodzkiej. Ta dogodna lokalizacja sprawia, że jest to pierwszorzędny punkt komunikacyjny. Od placu Bolesława Chrobrego, znanego również jako Rynek, dzieli ją jedynie 370 metrów w kierunku południowo-wschodnim.
Historia
Lata 1875–1900
W 1875 roku powstał dworzec Kłodzko Główne, który był ulokowany w znacznej odległości od samego miasta, znajdując się na terenie wsi Goszyce. Ta lokalizacja sprawiała, że korzystanie z dworca było bardzo utrudnione dla pasażerów. W odpowiedzi na te problemy władze lokalne podjęły decyzję o budowie przystanku osobowego w niedalekiej odległości, w okolicy obecnego placu Jedności. Teren pod nową inwestycję przekazano na rzecz kolei bezpłatnie, co znacznie usprawniło sytuację komunikacyjną. Przystanek został wkomponowany w istniejącą zabudowę, co miało na celu łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego.
Wzrastająca liczba pasażerów spowodowała potrzebę dalszej rozbudowy tego przystanku, co było tematem wielu dyskusji na sesjach rady miejskiej.
1900–1945
Na początku dwudziestego wieku zrealizowano projekt niewielkiego budynku dworca miejskiego. Przystanek kolejowy, który dotychczas funkcjonował, był traktowany jako tymczasowe rozwiązanie. W związku z tym przed wybuchem I wojny światowej przygotowano plan jego gruntownej przebudowy. Kosztorys projektu oszacowano na 16 milionów marek, co niestety uniemożliwiło jego realizację. Jednak już w 1934 roku powrócono do tych planów z zamiarem rozpoczęcia budowy w ciągu kolejnych pięciu lat przy kosztach rzędu około 4 milionów nowych marek. Projekt przewidywał przyjęcie 200 pracowników, co miało zredukować wówczas wysokie bezrobocie w Kłodzku.
Wkrótce po rozpoczęciu robót dostrzegalne były postępy: zrealizowano wysoki nasyp oraz estakadę, natomiast okoliczne ulice uległy przebudowie. Dodatkowo, powstały dwa nowe perony, z których każdy był wyposażony w dwa skrajne tory. Wzdłuż istniejącego peronu wprowadzono istotne zmiany. Zbudowano także połączenie peronów, które było zrealizowane poprzez przejście podziemne, udostępniając tunel technologiczny z szybami dla wind towarowych. W wyniku wybuchu II wojny światowej w 1939 roku, inwestycja nie została pomyślnie dokończona.
Okres po 1945 roku
Po zakończeniu II wojny światowej, w 1945 roku, na mocy porozumień trzech konferencji pokojowych, Kłodzko weszło w granice Polski. W latach 70. XX wieku, w związku z planowaną przebudową placu Jedności, na nowo podjęto rozmowy dotyczące rozbudowy dworca. Wówczas zrealizowany został projekt przyczółków na nowy wiadukt, który miał podjąć prowadzenie dodatkowego toru. Niestety, prace zostały szybko wstrzymane z powodów finansowych oraz konieczności rozbiórki dworca PKS. W 1974 roku przeprowadzono wyburzenie dotychczas istniejącego gmachu dworca, a w tym samym roku, na obszarze pomiędzy torami, powstał skromny budynek kasy z poczekalnią.
W styczniu 2021 roku ostatecznie zrealizowano modernizację oraz przebudowę przystanku kolejowego na stację kolejową, co umocniło pozycję komunikacyjną miasta. Wówczas dodano nowy drugi peron oraz nastawnię kolejową. Zbudowano również pochylnię na peron 1 od strony ulicy Kościuszki oraz zamontowano windy na wszystkich peronach, co znacznie poprawiło dostępność. Pociągi zyskały możliwość kończenia lub rozpoczynania biegu w nowoczesnych warunkach. Umowa w tej sprawie została podpisana 11 czerwca 2018 roku z firmą Infra Silesia.
Linie kolejowe
W Kłodzku Miasto różne linie kolejowe odgrywają istotną rolę w transporcie. Miasto jest obsługiwane przez linię kolejową nr 276, która prowadzi z Wrocławia do Międzylesia. Dodatkowo, funkcjonuje linia nr 309, łącząca Kłodzko z Kudową-Zdrojem. Warto zaznaczyć, że pierwsza z wymienionych linii została w pełni zelektryfikowana już w latach 90. XX wieku i jest dwutorowa. W przeciwieństwie do niej, linia nr 309 to jednotorowa sieć, która nie jest zelektryfikowana.
Maksymalne prędkości pociągów na trasach w otoczeniu Kłodzka Miasta są ograniczone określonymi przepisami. Przedstawiamy je w poniższej tabeli:
Pociągi osobowe (w tym szynobusy) | Pociągi towarowe | |
Linia 276 | 80 km/h | 80 km/h |
Linia 309 | 30 km/h | 30 km/h |
Pociągi
Pociągi osobowe
Na przystanku Kłodzko Miasto zatrzymuje się dwanaście par pociągów osobowych, które kursują pomiędzy Międzylesiem a Bystrzycą Kłodzką Przedmieściem oraz Wrocławiem i z powrotem. Oprócz tego, dostępnych jest pięć autobusów szynowych które obsługują trasę Kolei Dolnośląskich łącząc Kudowę-Zdrój z Legnicą, oraz trzy pociągi relacji z Kudowy-Zdroju do Wałbrzycha Głównego.
Pociągi towarowe
Przez przystanek Kłodzko Miasto przejeżdżają pociągi towarowe kilka razy dziennie. Większość z nich kursuje z Wrocławia oraz Kłodzka Głównego, w tym liczne składy należące do spółki PKP Cargo.
Infrastruktura
Dworzec
Budynek dworca w Kłodzku został rozebrany w 1974 roku jako część projektu modernizacji i przebudowy lokalnej stacji kolejowej. W miejsce pierwotnej konstrukcji powstał nowy, tymczasowy obiekt, który został zbudowany szybko i usytuowany pomiędzy dwoma torami na pierwszym peronie, a jego lokalizacja była na estakadzie, która rozciąga się pomiędzy placem Jedności a ulicą Słowackiego.
W 2019 roku, w ramach dalszych prac modernizacyjnych, zrealizowano kolejny etap przebudowy stacji, co skutkowało wyburzeniem istniejącego budynku. Aktualnie nie ma tam ani kas, ani poczekalni, co wpływa na komfort pasażerów. Do stacji prowadzą dwa główne wejścia: pierwsze znajduje się od strony placu Jedności i ulicy Kościuszki, podczas gdy drugie zlokalizowane jest od ulicy Słowackiego.
Perony
Stacja w Kłodzku charakteryzuje się dwoma peronami, z których każdy wyposażony jest w dwie krawędzie peronowe. Obydwa perony są łatwo dostępne dzięki windom, co znacząco ułatwia podróżnym dotarcie do pociągów.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Kłodzko Książek | Kłodzko Główne | Kłodzko ZagórzeOceń: Kłodzko Miasto