Kłodzko Zagórze to istotny punkt na mapie komunikacyjnej Dolnego Śląska, będący przystankiem kolejowym, który w przeszłości pełnił funkcję stacji kolejowej.
Znajduje się w malowniczym mieście Kłodzko, które posiada bogatą historię oraz piękne krajobrazy.
Ruch pasażerski
W niniejszym rozdziale przyjrzymy się szczegółowo ruchowi pasażerskiemu w Kłodzku Zagórzu, koncentrując się na danych dotyczących ilości podróżujących. Prezentowane informacje opierają się na zebranych statystykach, które ilustrują zmiany w liczbie pasażerów na przestrzeni lat.
Rok | Ilość pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | 20-49 |
2022 | 0-9 |
Zebrane dane pozwalają na ocenę trendów i wskazanie wyzwań, z jakimi zetknęła się ta lokalizacja w kontekście transportu pasazerskiego.
Lokalizacja
Stacja kolejowa usytuowana jest na trasie linii kolejowej nr 309, która łączy Kłodzko z Kudową-Zdrojem. Położona w malowniczej dzielnicy Zagórze, oferuje dostęp do niezelektryfikowanej linii o charakterze lokalnym. Jest to miejsce o dużym znaczeniu dla lokalnej społeczności, które umożliwia łatwe podróżowanie między pobliskimi miejscowościami.
Historia
W drugiej połowie XIX wieku, a dokładniej w latach 70., z Wrocławia do Kłodzka poprowadzono linie kolejowe, co zrewolucjonizowało transport w tym regionie. Po uruchomieniu tej trasy, przystąpiono do ambitnych planów budowy nowych odcinków, które miały umożliwić połączenie stolicy regionu z popularnymi kurortami znajdującymi się w zachodniej części ówczesnego powiatu kłodzkiego.
Jednym z kluczowych projektów było wybudowanie pierwszego odcinka do Szczytnej, które trwało od 1886 do 1890 roku. W tym samym czasie podjęto decyzję o zbudowaniu dwóch stacji kolejowych w okolicach wsi Stary Wielisław. Jedną z nich była stacja Stary Wielisław Dolny, znana jako Nieder Altwilmsdorf. Oferowała ona doskonały dostęp do malowniczych terenów, zyskując popularność wśród turystów, którzy wybierali ją jako główny punkt wyjazdów w kierunku Czerwoniaka i Krosnowic.
Stacja rozpoczęła działalność 15 grudnia 1890 roku i od tego czasu była wielokrotnie modernizowana, co przyczyniło się do jej rozwoju. Posiadała zadbane zaplecze, w tym budynek stacyjny, nastawnie, magazyn towarowy oraz rampę załadunkową. W budynku stacyjnym znajdowały się wygodne poczekalnie oraz kasa biletowa, co umożliwiało sprawną obsługę podróżnych.
Po zakończeniu II wojny światowej i przyłączeniu ziemi kłodzkiej do Polski, stacja została przekształcona, początkowo na Wielisław Dolny, a później zmieniono jej nazwę na Stary Wielisław Dolny. W wyniku przyłączenia fragmentu wsi do granic administracyjnych Kłodzka w 1950 roku, stacja otrzymała nową nazwę – Kłodzko Zagórze, która przetrwała do dziś.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Koleje Żelazne Ziemi Kłodzkiej, [dostęp 19.02.2011 r.]. [dostęp 22.03.2009 r.]
- Słownik geografii turystycznej Sudetów, op. cit., s. 421.
- Słownik geografii turystycznej Sudetów. Kotlina Kłodzka, Rów Górnej Nysy, pod red. M. Staffy, t. 15, Wrocław 1994 r., s. 421.
- Ziemia Kłodzka, Mapa turystyczna, 1:100 000, wyd. Eko-Graf, Wrocław 1997 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Kłodzko Miasto | Kłodzko Książek | Kłodzko GłówneOceń: Kłodzko Zagórze