Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kłodzku S.A. to podmiot specjalizujący się w transportowej obsłudze zbiorowej, którego siedziba znajduje się w malowniczym Kłodzku. Historia przedsiębiorstwa sięga 1946 roku, kiedy to powstało pierwsze Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej, a w 2002 roku przekształciło się w spółkę akcyjną, co miało na celu dalszy rozwój i modernizację usług transportowych.
Firma ta skupia swoje działania na transporcie pasażerskim, realizując regularne kursy na terenie powiatu kłodzkiego oraz w międzymiastowej komunikacji autobusowej. W szczególności, Przedsiębiorstwo oferuje dowozy uczniów do szkół podstawowych oraz gimnazjalnych, co czyni je istotnym elementem lokalnego systemu edukacyjnego. Dodatkowo, przedsiębiorstwo świadczy usługi komunikacji miejskiej w Kłodzku, co podnosi komfort podróżowania dla mieszkańców tego miasta.
Główna siedziba spółki zlokalizowana jest przy ulicy Dusznickiej 1 w Kłodzku, a dodatkowo posiada dwie placówki terenowe w Bystrzycy Kłodzkiej oraz Nowej Rudzie. Przedsiębiorstwo dba o rozwój swojej siatki połączeń, oferując bezpośrednie połączenia z kluczowymi miastami województwa, takimi jak: Wrocław czy Wałbrzych. W sezonie letnim uruchamiane są także kursy do nadmorskich miejscowości, takich jak Pogorzelica i Kołobrzeg.
Oprócz tego, Kłodzki PKS zapewnia codzienne połączenia do takich miast jak Zakopane, Warszawa i Kielce, co umożliwia pasażerom wygodne dotarcie do największych aglomeracji Śląska, w tym Katowic, Gliwic czy Bytomia, oraz stolic w województwach opolskim, świętokrzyskim i mazowieckim.
Historia
Początki funkcjonowania przedsiębiorstwa datuje się na 16 stycznia 1946 roku, kiedy to na mocy dekretem Rady Ministrów powstała państwowa instytucja o nazwie „Państwowa Komunikacja Samochodowa”. W tym samym okresie, decyzją władz wojewódzkich z Wrocławia, w Kłodzku zainaugurowano działalność oddziału PKS. Jego zadaniem była organizacja transportu zbiorowego na obszarach, które wówczas obejmowały powiaty: kłodzki, noworudzki oraz bystrzycki.
W latach 1958-1960 kłodzki oddział PKS był również odpowiedzialny za komunikację miejską oraz podmiejską w Kłodzku. Niestety, z powodu problemów finansowych, usługi te zostały zawieszone, jednak wróciły na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Podczas lat 70. wybudowano nową siedzibę przedsiębiorstwa na obrzeżach Kłodzka, przy głównej drodze wylotowej na Kudowę-Zdrój, gdzie ulokowano także zajezdnię autobusową.
W 1983 roku na bazie Zjednoczenia PKS utworzono przedsiębiorstwo państwowe z siedzibą w Warszawie, znane jako Krajowa Państwowa Komunikacja Samochodowa. Wrocławskie Wojewódzkie Przedsiębiorstwo PKS otrzymało nową nazwę jako Dyrekcja Okręgowa PKS we Wrocławiu, a oddział w Kłodzku zaczął funkcjonować jako Krajowa Państwowa Komunikacja Samochodowa Oddział Towarowo-Osobowy w Kłodzku. Wraz z nadejściem transformacji ustrojowo-gospodarczej na początku lat 90. XX wieku miało miejsce podzielenie Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej, co zaowocowało powstaniem Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej w Kłodzku w 1990 roku.
W 2002 roku nastąpiła zmiana formy prawnej przedsiębiorstwa na jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, przyjmując nazwę Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kłodzku S.A. W 2009 roku spółka została przejęta przez powiat kłodzki. W roku 2014 PKS Kłodzko zakończył rok stratą wynoszącą prawie 700 tys. zł, w 2015 roku straty wyniosły ponad 300 tys. zł, a w 2016 roku blisko 60 tys. zł. Niemniej jednak, w 2017 roku przedsiębiorstwo przyniosło zysk w wysokości około 80 tys. zł, a do października 2018 roku zysk wzrósł do poziomu 177 tys. 391 zł.
W 2018 roku PKS świadczył ponad 400 połączeń lokalnych i dalekobieżnych, w tym nowe trasy, takie jak Stronie Śląskie – Wrocław (w weekendy), Lądek-Zdrój – Katowice (codziennie) oraz Bystrzyca Kłodzka – Domaszków (kursy tylko w dni nauki szkolnej). Z dniem 1 stycznia 2019 roku przedłużono jedną z tras autobusowych, która wcześniej funkcjonowała w krótszej relacji. Natomiast, 5 listopada 2019 roku, PKS Kłodzko ogłosił zawieszenie linii Kudowa-Zdrój – Zakopane oraz kilku połączeń lokalnych, co wraz z pandemią COVID-19 w marcu 2020 roku doprowadziło do całkowitego wstrzymania ruchu.
Po zakończeniu restrykcji związanych z pandemią, ruch autobusowy wznowiono w czerwcu 2020 roku. We wrześniu tego samego roku przywrócono połączenie z Bystrzycy Kłodzkiej do Międzygórza. Od 1 stycznia 2021 roku wprowadzono rozkład jazdy oparty na 29 kursach dziennie. W odpowiedzi na trudności finansowe, zaczęto proces restrukturyzacji, który obejmował sprzedaż starych autobusów oraz dworców. Powiat kłodzki udzielił pożyczki na rozwój połączeń, co w lutym 2021 zwiększyło je z 35 do 74, z wyjątkiem linii do Międzygórza, która wróciła dopiero latem tego samego roku. 28 października 2021 roku z powodu epidemii zmniejszono liczbę kursów do 35, a od 1 stycznia 2022 roku, dzięki pozyskaniu statusu przewozów użyteczności publicznej i dofinansowaniu, liczba połączeń zwiększyła się do 76.
Władze spółki
Władze Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kłodzku są zorganizowane zgodnie z zapisami statutu, który został przyjęty przez odpowiedni organ prowadzący, jakim jest Starostwo Powiatowe w Kłodzku.
Obecnie na czele spółki stoi jednoosobowy zarząd, który odpowiada za bieżące kierowanie działalnością przedsiębiorstwa. Równocześnie ważnym elementem struktury zarządzającej jest również rada nadzorcza, która sprawuje kontrolę nad działalnością spółki i wspiera jej rozwój.
Tabor
W Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej S.A. w Kłodzku obecnie użytkowane są pojazdy, które pochodzą od ośmiu renomowanych producentów, znanych nie tylko w Polsce, ale i na międzynarodowej scenie.
Rodzaj autobusu | Data produkcji | Data zakupu | Numer taborowy | Ilość |
---|---|---|---|---|
Autosan A0909L | 2001 | 2001 | 10002-10006 | 5 |
Autosan H10-10 | 1999 | 2009 | 91010 | 1 |
Autosan H10-11 | 2003 | 2003 | 30001 | 1 |
Autosan H10-12 | 1996 | 1996 | 60005 | 1 |
Autosan H6 | 2002 | 2002 | 20001 | 1 |
Autosan H7 | 2003 | 2003 | 30001-30003 | 3 |
Autosan H9-21 | 1993-2000 | 1996-2009 | 00001-91007 | 14 |
Autosan H9-21 | 1993-2000 | 1996-2009 | 00001-91007 | 14 |
BMC Levend XL | 2010 | 2010 | 01001-01002 | 2 |
Bova Futura FHD 12 | 2009 | 2009 | 91002-91004 | 3 |
Bova Futura FHD 13 | 2003 | 2011 | 01003-01004 | 2 |
Fiat Ducato | 1998 | 2008 | 81009 | 1 |
Scania Irizar Century | 1997 | 2004 | 40001 | 1 |
Jelcz 120M | 1998-1999 | 1998-2009 | 00004-91009 | 5 |
Jelcz L081MB | 2001 | 2001 | 10008 | 1 |
Jelcz L100 | 2001 | 2001 | 10001 | 1 |
Jelcz L120 | 1999 | 1999 | 90007-90008 | 1 |
Jelcz PR110D | 1989-1990 | 1990-1992 | 00538, 20506 | 2 |
Jelcz T120 | 1998-2001 | 1998-2001 | 10007-80007 | 3 |
Jelcz T120 Ewa | 1999 | 1999-2000 | 90001, 00006 | 2 |
MAN Lion’s Coach | 2008 | 2008 | bd. | 1 |
MAN Lion’s Star | 2008 | 2008 | 81004 | 1 |
MAN SM152 | 2007 | 2007 | 71009 | 1 |
MAN ÜL292 | 1992-1993 | 2006-2007 | 61005-71010 | 18 |
Solbus C10,5 | 2004-2006 | 2004-2006 | 40003-61002 | 6 |
Solbus C9,5 | 2004 | 2004 | 40005 | 1 |
SOR C9,5 | 1998 | 2011 | 11002-11005 | 3 |
SOR LC10,5 | 2012 | 2012 | 12001 | 1 |
SOR CN12 | 2014 | 2014 | 14004-14012 | 9 |
SOR C12 | 2014 | 2014 | 14001-14003 | 3 |
Łączna liczba pojazdów | 108 |
Przypisy
- Dawid Sarysz: Nowy rozkład jazdy i połączenia PKS Kłodzko S. A. Zobacz gdzie pojadą autobusy w powiecie kłodzkim. 11.01.2022 r. [dostęp 10.10.2022 r.]
- Kasper Fiszer: PKS Kłodzko wychodzi na prostą. 12.12.2018 r. [dostęp 09.10.2022 r.]
- Jakub Hnat: Ludziom brakuje połączeń, a PKS w Kłodzku zmierza ku upadkowi. 18.06.2020 r. [dostęp 09.10.2022 r.]
- Międzygórze wykluczone komunikacyjnie. Zniknęło z rozkładów jazdy. 08.02.2021 r. [dostęp 09.10.2022 r.]
- bartosz Szarafin: PKS w Kłodzku wyprzedaje majątek. Spółka przechodzi restrukturyzację. 07.12.2021 r. [dostęp 09.10.2022 r.]
- Jarosław Wrona: Ponad pół miliona złotych ma trafić do kłodzkiego PKS-u. 26.01.2021 r. [dostęp 09.10.2022 r.]
- Jarosław Wrona: Mniej połączeń autobusowych w powiecie kłodzkim. 31.10.2020 r. [dostęp 09.10.2022 r.]
- PKS Kłodzko powróciło z wakacyjnym połączeniem Kudowa-Zdrój – Zakopane. [dostęp 09.10.2022 r.]
- Krystian Kuchta: List otwarty w związku z likwidacją / restrukturyzacją PKS w Kłodzku. [dostęp 09.10.2022 r.]
- P. Gołębiowski, Autobusy w regionie wracają znów do łask, artykuł w „Gazecie Wrocławskiej” z 28.07.2009 r. [dostęp 02.02.2013 r.]
- Statut PKS S.A. w Kłodzku, Rodz. II, § 6, akapit I. bip.pks-klodzko.pl:80. [dostęp 12.02.2013 r.]
- Jarosław Wrona: Mniej połączeń autobusowych w powiecie kłodzkim. 31.10.2020 r. [dostęp 09.10.2022 r.]
- Słownik geografii turystycznej Sudetów, pod red. M. Staffy, t. 15, Wrocław 1994 r.
- Kłodzko. Dzieje miasta, pod red. R. Gładkiewicza, Kłodzko 1998 r.
- Dekret z dnia 16 stycznia 1946 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego „Państwowa Komunikacja Samochodowa”. (Dz.U. z 1946 r. nr 4, poz. 31).
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Jawornik (potok) | Kryta pływalnia w Kłodzku | Stadion Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kłodzku | Muzeum Ziemi Kłodzkiej w Kłodzku | Park Miniatur „Minieuroland” w Kłodzku | Zespół magazynów koszarowych w Kłodzku | Podziemna Trasa Turystyczna w Kłodzku | Młynówka (Kłodzko) | Zakład Karny w KłodzkuOceń: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kłodzku